TOPlist
prosincové číslolednové čísloúnorové číslo


Jsi 1276014. návštěvník.
Tento den 367.
Svátek
Dnes má svátek
Soňa.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
Náhled titulní strany

Archivní článek

Tarsicius:2/2004
Rubrika:Aktuálně
Autor:Redakce
Název:Umučení Krista - The Passion of the Christ
Článek:Na Zelený čtvrtek 8. dubna 2004 přichází do českých kin nejnovější filmové zpracování posledních dvanácti hodin před ukřižováním Ježíše Krista. Autorem scénáře a režisérem filmu je známý holywoodský herec Mel Gibbon. Hlavní roli Pána Ježíše ztvárnil herec Jim Caviezel,třiatřicetiletý věřící katolík, pro kterého bylo natáčení filmu nepopsatelným zážitkem.

Měl jsem pocit, že umírám na kříži

Měl jsi někdy pochybnosti, zda máš natáčet tento film?
Ne. Tento film bych musel natočit, i kdyby byl mým posledním. Když mě Mel Gibson vyhledal a řekl mi o tomto filmu, zeptal jsem se ho: „Chceš, abych hrál Ježíše, že? A on odpověděl: „Ano“ Druhý den mi zavolal a snažil se mi účast na filmu vymluvit. Tak jsem se ho zeptal: „Mele, proč se mě najednou snažíš od toho odvést?“ A on mi odpověděl: „Mohlo by to totiž znamenat konec tvé kariéry. Mohlo by to znamenat konec kariéry nás obou. Musíš opravdu pochopit, co mám v úmyslu“. A já mu odpověděl: „Podívej se, to je tak: každý z nás je povolaný nést svůj kříž. Když svůj kříž neponeseš, jeho tíha tě zlomí. Moje definitivní odpověď zní: „Ano.“ A tak se to stalo.
Co jsi cítil, když jsi myslel na to, že se musíš tak vcítit do Kristova myšlení?
Jediný motiv, proč jsem to všechno absolvoval, byla snaha napomoci obrácení světa. Nepřeji si, aby lidé viděli mě, mají vidět pouze Ježíše. V modlitbě jsem si to neustále vyprošoval. Během natáčení jsem se stále modlil růženec, aby mě Panna Maria přivedla ke svému synu. Nikdo – a to myslím úplně vážně – nikdo ještě do této doby neviděl takový příběh utrpení. Je to nejautentičtější utrpení, jaké vůbec existuje. A tento film uvidí určitě mnoho miliónů lidí. Ani já, ani Mel jsme to rozhodně nedělali pro peníze, ale z lásky. Každý z nás daroval svůj čas a udělal to z lásky.
Co se ti na roli Pána Ježíše nejvíce líbilo?
Celé natáčení bylo skutečně hlubokým náboženským zážitkem. Před začátkem natáčení jsem řekl Melovi: „Musíme se každý den zúčastnit mše svaté. Předtím, než budu nést tento kříž a než začneme tento film natáčet, musím přijmout Eucharistii.“
Často jsem se Boha ptal: „Proč sis zvolil hříšníka, jako jsem já?“ Během natáčení jsem chodil velice často ke svaté zpovědi. Kdysi mi někdo řekl, že nejtěžším hříchem je zanedbání dobra. Já nemiluji dostatečně, proto je tato věta jako ušitá na mě.
Od té doby, co mě vybrali pro tuto roli, jsem se snažil být za ni stále vděčný. Lidé ale asi sotva pochopí, že ani na chvíli pro mě nebyla tato role pohodlná, dokonce ani po skončení natáčení. Dá se říct, že pro mě byla skutečným utrpením.
To byla role Ježíše opravdu tolik „nepohodlná“?
Ano, opravdu. Dvakrát mě trefily šlehy bičem a často jsem dostával od vojáků tvrdé údery. Když jsme poslední den natáčeli horské kázání, zasáhl mě blesk. Lidé křičeli, kůže mi úplně zčernala. Ti, kteří to všecko viděli, potom říkali, že neviděli žádný blesk, ale pouze mě obklopeného zářivým světlem.
Cítil ses doopravdy tak, jako kdybys umíral na kříži?
Když jsem nesl kříž, měl jsem vykloubené rameno. Nemohl jsem ho pustit na zem, protože byl velmi těžký. Během toho natáčení nebyl vůbec čas si ani trochu odpočinout. Když mě pak dali na kříž, silně mě tížila bolest v ramenou. Na kříži jsem potom úplně promrzl. Vůbec jsem už neovládal ruce a naprosto nekontrolovatelně jsem se chvěl. Kdybychom všechno natáčeli ve studiu a ne v horách, určitě bych tolik netrpěl. Ale kdybych tak netrpěl, nebylo by nikdy možné vidět takový výjev na kříži. Opravdu jsem musel prožít ten pocit, že umírám na kříži.

Mel Gibson o svém filmu
Australský režisér Mel Gibson působící v USA se dva týdny před světovou premiérou svého nového filmu Utrpení Krista vyjádřil, že jeho film není namířen proti Židům. V rozhovoru pro italský denník La Republica Mel Gibson řekl: „Antisemitismus (nenávist vůči Židům) je vědomá agrese vůči Židům jako Židům. Je to morálně zvrácený postoj a podle mého přesvědčení je to hřích.“ K obviněním Židů, že zavinili ukřižování Krista, režisér prohlásil: „My všichni jsme ho zabili. Zemřel pro hříchy nás všech.“
Ke krutým násilným scénám, které v USA vedly k zákazu filmu pro děti mladší sedmnácti let, režisér řekl, že to bylo nezbytné a vysvětlil: „Tyto násilné scény ukazují, do jaké míry byl Ježíš ochotný z lásky k lidstvu trpět.“
Gibson se snažil držet se co nejvěrněji předlohy – evangelií – a zachytit příběh co nejvíce realisticky. „Chtěl jsem vyjádřit nezměrnost té oběti a tu hrůzu s ní spojenou. Ale také jsem chtěl, aby v tom filmu byly lyrické okamžiky, krása a pocit lásky, protože se jedná především o film o víře, naději a lásce. Podle mne je to ten nejsilnější příběh, který lze vypovědět.“

Zajímavosti o filmu
•Informace o vzniku
Scénář k filmu Passion vytvořil producent a režisér Mel Gibbon ve spolupráci s Benediktem Fitzgeraldem a popisuje v něm posledních dvanáct hodin Kristova života na zemi. V podstatě se jedná o upravené pašije podle všech čtyř evangelií – Matoušova, Markova, Lukášova a Janova.
•Jazyky
Všechny postavy ve filmu hovoří těmi jazyky, jakými by skutečně v dané době hovořily. To znamená, že Židé, včetně Krista a jeho učedníků, hovoří aramejsky, a Římané mluví hovorovou latinou. Řečtina, kterou v té době hovořili intelektuálové, v tomto filmu nehraje roli.
•Kde se natáčelo
Matera
Scény ukřižování se točily v nádherném jihoitalském městečku Matera, u kterého natáčel v roce 1965 své Evangelium podle Matouše i sám Pier Paolo Passolini.
•Ateliéry Cinecittá
Jeruzalém byl postaven jako obří dekorace v ateliérech Cinecittá na předměstí Říma. Výtvarníkem byl slavný Francesco Frigeri a architektem Carlo Gervasi.
Součástí stavby byl i velký chrám, ve kterém byl Kristus odsouzen, nádvoří před Pilátovým palácem, kde byl vyslýchán, a ohrada, ve které byl trýzněn a bičován.
•James Caviezel
Gibson od počátku věděl, že nejdůležitější bude najít toho pravého herce pro roli Ježíše Krista. Jeho volba nakonec padla na Jima Caviezela, který naposledy hrál ve filmu Hrabě Monte Cristo. Caviezela, který je aktivní katolík, tato nabídka okamžitě oslovila. Jako pozoruhodná shoda okolností se mu jevilo i to, že právě oslavil 33. narozeniny a dostal se tedy do „Kristových let“.
Jamez Caviezel strávil v maskérně před natáčením závěrečných scén bičování a ukřižování až sedm hodin denně. Pro scény, kdy Ježíš absolvuje bití a bičování nechvalně proslulým římským vynálezem, „devítiocasou kočkou“ (důtky s kovovými konci, které trhaly kůži), musel Caviezel podstoupit dlouhé přípravy v maskérně. Po makeupu, kterým měl pokrytu většinu těla, mu naskákaly puchýře, jejichž vinou pak nemohl v noci spát. Scény ukřižování se natáčely 14 dní, během kterých musel nést, či spíše vláčet cca 70 kg těžký kříž (skutečné kříže vážily až dvojnásobek) až na Golgotu, to vše zahalen pouze do plátna, přestože se natáčelo během zimy. Někdy byl tak podchlazen, že nemohl ani promluvit a štáb mu musel na obličej přikládat ohřívací balíčky, aby vůbec rozhýbal rty. Při natáčení během bouřky do Caviezela a pomocného režiséra Jana Micheliniho udeřil blesk – sjel do Micheliniho deštníku a zasáhl i Caviezela, ale zázrakem nebyl ani jeden z nich vážně zraněn.

Podle materiálu tiskového střediska Slovenské biskupské konference a Bontonfilmu.
Pr/Qr:1543/0
Zbývá do:


Kalendář
Kontakt na redakci: redakce@tarsicius.cz, tel: 480 023 407, 775 598 604 © 2005-2024 Tarsicius - zapsaný spolek