TOPlist
dubnové číslo



Jsi 939241. návštěvník.
Tento den 207.

Další číslo
9. číslo
Tarsicia vyjde
přibližně za
18 dnů !!!

Král kvízů
Už je po uzávěrce 162. kola (červenec - srpen)

Naše ikona

Svátek
Dnes má svátek
Jáchym.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
www.in.cz

www.signaly.cz


Archivní článek

Tarsicius:2/2015
Rubrika:Rychlá kola
Autor:František Jakubec
Název:Praga V3S
Článek:Dnešní Rychlá kola věnujeme náklaďáku, který ve své době neměl konkurenci. I přes všechny jeho nedostatky je stále po mnoha letech populární. A možná někteří vaši tatínkové zavzpomínají, jak na vojně s tímhle korábem procestovali „pořádný kus světa“.

Legendární „vejtřaska“, „vétřieska“, „ventra“ (našli bychom ještě další přezdívky) je nákladní automobil značky Praga s označením V3S. Firma Praga (Praga je latinsky Praha) se zabývala výrobou nejen náklaďáků, ale i osobních aut, motorek, autobusů, trolejbusů, dokonce i tanků a letadel. Značka vznikla v roce 1909 a přes počáteční problémy (auta se tehdy moc neprodávala) se nakonec vyšplhala na velmi ceněné místo. Její nejznámější automobil je právě V3S. Automobilka se po 2. světové válce přestěhovala do továren v pražských Vysočanech. V roce 1946 byla znárodněna a zařazena pod koncern ČKD. V roce 1964 skončila s výrobou automobilů a zabývala se jen výrobou součástek do náklaďáků. Výroba V3S se přesunula do Avia Letňany a v osmdesátých letech do Bratislavských automobilových závodů, kde proběhla i drobná modernizace. Poslední Praga sjela z výrobní linky až v roce 1991! Po roce 1989 byla snaha o obnovu výroby aut a motorek, ale vyšla naprázdno, a Praga v roce 2004 zanikla. Z novodobé porevoluční historie je zajímavé například univerzální vozidlo Praga UV80 nebo závodní model Praga R4S (zrychlení 0–100 za 2,5 s!).
Tolik z historie a teď se vrhneme na samotnou Vejtřasku. Označení V3S znamená „vojenský třítunový speciál“. A jak zkratka napovídá, šlo primárně o terénní nákladní automobil pro armádu (nasazen byl například i při bojové akci v Perském zálivu v letech 1990–1991 nebo sloužil v misi v Afghánistánu do roku 2013, při misi v Kuvajtu apod.).
Jeho výrobu provází řada zajímavostí. Například od „první čáry na rýsovacím prkně“ po prototyp uběhlo pouhých 5 měsíců. První prototyp se prý rozbil ještě na dvoře továrny. Ale toto, ani nic jiného, nebránilo tomuto legendárnímu náklaďáku stát se po dalších 60 let funkčním v mnoha oblastech.
Konstruktéři se inspirovali u jiných výrobců, ale navíc vejtřasce vtiskli čistě české náležitosti. Například vytvořili speciální redukci u každého kola, které společně celé auto dokázaly nadzvednout, což ve velmi náročném terénu bylo k nezaplacení. Pragovka tak mohla brodit třeba metr hluboké řeky nebo překonávat vysoké překážky. Každou její zadní nápravu pohání vlastní kardan. Pokud se jeden kardan rozbil, dojeli jste ještě na druhou nápravu. Velmi výrazný je poklop ve střeše kabiny u spolujezdce, což byl původně otvor pro velitele. Podobných vychytávek má V3S spoustu. Na V3S bylo vyrobeno přes 40 nástaveb, od protichemického vozidla, přes odpalovač raket až po fekální auto.
Ale aby nezůstalo jen u chválení. „Ventra“ má i své mouchy. Slyšíte ji na 1000 m, cítíte ji ještě několik minut poté, co kolem projede a uvnitř není skoro slyšet vlastního slova, protože motor je zčásti pod kapotou v kabině. Nastávají i určité problémy s topením, proto je v zimě v autě zima a v létě teplo. Ale i přes tato a další negativa na ni mnoho řidičů nedá dopustit. I když řídit náklaďák bez posilovačů, s nutností při řazení dávat meziplyn, chce jistě pořádně namakaného siláka.

Technické údaje:
Pohotovostní hmotnost: 5,7 t (užitečná hmotnost v terénu: 3 t)
Délka: 6910 mm
Výška (u kabiny): 2510 mm
Šířka: 2310 mm
Světlá výška při zatížení 5 t: 40 cm
Motor: Vzduchem chlazený vznětový šestiválec, objem 7412 ccm
Max. výkon 72 kW (98k)
Spotřeba nafty na silnici při zatížení 5,3 t a rychlosti 40 km/h: cca 33 l/100km
Max. rychlost na silnici při zatížení 3,3 t: 59 km/h
Objem nádrže: 120 l
Pr/Qr:1188/0

Zbývá do:

Aktualizace

Za poslední 2 měsíce nejsou žádné
aktualizace stránek.


Anketa 22.01.2021
Během koronavirové krize
můžu chodit do školy a jsem za to rád.
[hlasů: 10]
musím chodit do školy a radši bych se učil z domova.
[hlasů: 4]
nemůžu chodit do školy a štve mě, že se musím učit doma.
[hlasů: 17]
menůžu chodit do školy a je to super, že se můžu učit doma.
[hlasů: 16]

Anketa 18.09.2014
Časopis plný fotopříběhů a komiksů
Zakoupili byste si časopis, který bychom vydali a byli by tam některé naše fotopříběhy a komiksy, které jsme v minulosti vydali?
Určitě ano
[hlasů: 262]
Určitě ne
[hlasů: 22]
Nevím
[hlasů: 51]
Záleželo by na ceně
[hlasů: 59]

Anketa 21.02.2012
Ahoj návštěvníku těchto stránek. Jsi:
Ministrant do 10 let
[hlasů: 109]
Ministrant do 15 let
[hlasů: 289]
Ministrant do 20 let
[hlasů: 197]
Ministrant starší 20 let
[hlasů: 169]
Bývalý ministrant.
[hlasů: 116]
Nikdy jsem neministroval.
[hlasů: 75]
Jsem dívka.
[hlasů: 210]
Jsem nevěřící člověk.
[hlasů: 74]

Kniha hostů
Jan Lukeš - redakce
nám nechal vzkaz
jako poslední ze dne 27.8.2014, 20:22
Děkujeme za-
důvěru.-
Čísla jsme-
rádi-
poslali./> /> Požehnané-
dny!
/> Za redakci-
Jan Lukeš,-
redaktor


Starší novinky
19.1.2021, 16:05
Připravujeme pro vás únorové číslo Tarsicia, bude moc hezké, těšte se.
28.8.2020, 14:26
Omlouváme se, že v posledních měsích nestíháme přidávat archivní čísla Tarsicia ve formátu PDF. Pokusíme se polepšit:)

Kalendář
Získejte Firefox!
Uložit stránku jako domovskou                   Dotazy týkající se TARSICIA pište na redakce@tarsicius.cz                   © 2005 Tarsicius - občanské sdružení