TOPlist
prosincové číslolednové čísloúnorové číslo


Jsi 1283648. návštěvník.
Tento den 420.
Svátek
Dnes má svátek
Valérie.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
Náhled titulní strany

Archivní článek

Tarsicius:7/2015
Rubrika:Rychlá kola
Autor:Marek Pospíšil
Název:Televizní režie na kolečkách
Článek:Přenosový vůz můžeme občas zahlédnout při Dnech lidí dobré vůle na Velehradě, sportovním přenosu, festivalu nebo jiné akci zaparkovaný někde nenápadně stranou. Na práci s televizní technikou jsme se zeptali pana Marka Pospíšila, řidiče, technika, kameramana, střihače a režiséra televize Noe. (Ano, skutečně jsme hovořili pouze s jednou osobou.)

Na jaké akce s přenosovým vozem nejčastěji jezdíte?
Přenosový vůz je technologicky postaven a vybaven pro natáčení a přenosy koncertů, bohoslužeb, slovesných pořadů nebo slavností, kde je potřeba vícekamerový záznam s kvalitním zvukem, a tam, kde by nestačila malá výjezdová čtyřkamerová režie, se kterou jezdíme na menší akce. Specifikum našeho přenosového vozu jsou dvě režie pro případ natáčení na akcích se současným přenosem na velkoplošné obrazovky.

Mohou Vaši diváci ovlivnit svým přáním uskutečnění přímého přenosu z události, která podle nich stojí za to?
Ano, televizní přenosy jsou však velmi nákladná záležitost, nejen na obslužný personál (přesto že pracujeme často jen ve velmi malém týmu – oproti jiným televizím), ale pokud se jedná o přímý přenos, pak je také nákladné zaplacení přenosové trasy. To znamená, že každé natáčení se dobře zvažuje a dlouhodobě dopředu plánuje, tak, aby nebylo v kolizi s jiným natáčením, a nakolik jsme schopni kvalitně akci personálně a technicky zajistit.

Jak vlastně přímý přenos funguje?
Než se přímý přenos uskuteční, je potřeba jej nejprve správně naplánovat. Akce se ujme tzv. produkce, tedy člověk, který musí vše potřebné vyjednat, obstarat povolení, smlouvy s autory atd. Pak produkční naplánuje štáb a zajistí obhlídku místa natáčení. Tam je pozván hlavní kameraman, režisér, technik přenosového vozu, zvukař, elektrikář atd. Pak v natáčecí den několik hodin dopředu dorazí na místo štáb s přenosovým vozem, nebo na méně náročné akce jen čtyřkamerová střižna. Kameramani rozmístí kamery na optimální místa a natáhnou kabely. Vedoucí přenosového vozu (a řidič v jedné osobě) připravuje přenosový vůz. Technik satelitu namontuje vysílací anténu a také parabolu pro zpětný dohled. Nakonec systém vyladí a spojí se s odbavovacím pracovištěm v Ostravě. Když je vše přichystáno, provede se kamerová zkouška. Nakonec dojde k živému vysílání často také komentovanému moderátorkou. Současně probíhá záznam, který pak slouží k reprízám pořadu. Během natáčení je režisér-střihač ve spojení s kameramany, kteří ve sluchátkách slyší jeho pokyny. Režisér si vybírá pohledy kamer jejich přepínáním na střižně – režii. To je střih pořadu, který probíhá živě v čase. Pokud se stane chyba, natočený záznam pak do reprízy v počítači opravujeme s pomocí opravných záznamů. Aby byly obrazy kamer stejně barevné a ve správném jasu, o to se stará technik korekcí. Ve voze má důležité místo i mistr zvuku, který má své oddělené pracoviště s digitálním mixážním pultem. Na něm má na každé „šavli“ jeden mikrofon. Jeho úkolem je stále hlídat a upravovat úroveň hlasitosti jednotlivých mikrofonů. Nakonec na odbavovacím pracovišti v Ostravě čeká na signál technik, který přepne živý přenos do vysílání a po přenosu pak opět přepne na sled dalších pořadů, které vám do televizorů pouští vysílací stroj. Ten je třeba „nakrmit“. O to se starají technici, kteří do jeho velkých pamětí nahrávají připravené pořady, které vysílací stroj pouští za sebou podle playlistu – tedy vlastně elektronické podobě programu.


Kolik je třeba zapojit profesí a co má kdo na starosti?
Týmu lidí, který připravuje televizní pořad, říkáme štáb. Jeho členy jsou: produkční – organizuje vše kolem natáčení, ale do tvůrčí práce už nezasahuje, režisér – hlava a hlavní tvůrce pořadu, dramaturg – hlídá obsah pořadu, co tam má být a co ne, kameramani mají na starosti to, co vidíme, zvukař a mikrofonista – starají se o zvukovou složku pořadu, osvětlovač – musí scénu správně nasvítit, technik přenosového vozu zodpovídá za záznamy a barevné korekce a robotické kamery, pak je tam technik odbavení, grafiky a titulků, technik satelitního přenosu, střihač – často jako režisér v jedné osobě. To jen štáb, samozřejmě bez „lidí kolem“, kteří dále tvoří televizi, jako je ředitel, manažer, uklízečka, účetní atd., by to nebylo možné.

Pokud bychom nahlédli dovnitř vozu, jaká zařízení uvidíme a jak fungují?
V zadní části vozu se nachází většina technologie a ve spodní části pak kabelové bubny s délkou až 300 m kabelů. Za zadními dveřmi je hned pracoviště technika záznamu a barevných korekcí. Má před sebou několik obrazovek pro kontrolu a přepojovací panel, kde může navolit, který signál kam půjde. Střed vozu je také jeho srdcem. Je to vlastně malý pokojík s obrazovou stěnou, na které režisér vidí záběry všech kamer, a na režijním pultu si záběry stříhá, tzn. co stiskne, to vidíme ve výsledku doma na obrazovce. Tady sedí také technik, který má na starosti titulky a pouštění grafiky, příspěvků, spolu s nimi sedí u režijního pultu dramaturg. Za přepážkou dělící tento prostor je průhledové okno, za kterým je kabina zvukaře a hudebního režiséra.

Před čtyřmi lety televize Noe pořizovala nový přenosový vůz, kolik takto vybavený vůz stojí?
Televizní technika je nesmírně drahá a i když je přenosový vůz televize Noe vybaven jen tou nejpotřebnější technikou, jeho cena je kolem 25 milionů korun, včetně kamer a obslužných systémů. To je asi polovina až třetina oproti vybavenosti jiných známých televizí. Korekci ceny jsme docílili důsledným výběrem pořizované techniky.

Je pravda, že na jeho pořízení přispěli i diváci televize Noe?
Ano, bez laskavosti a přispění našich televizních diváků a Boží pomoci, by televize Noe nemohla vůbec existovat, a tudíž by nemohla opatřit ani tento - pro televizi nutný přenosový vůz. Financování vozu také napomohl úvěr z banky, který budeme ještě 3 roky splácet.

Jaké výhody a technické vymoženosti poskytuje nový vůz oproti starému?
Především nutnou vysokou spolehlivost a kvalitu. Starší vozy byly stavěny na podvozcích starých dodávek a technologicky byly vybaveny z vysloužilé techniky nakoupené z České televize. Technika byla nejenže zastaralá, ale především už hodně poruchová. Na jednom živém přenosu mše svaté se nám třeba stalo, že postupně přestaly fungovat tři ze čtyř kamer. Nový vůz splňuje důležité televizní standardy a umožňuje záznam v nejvyšší HDTV kvalitě, také umožňuje spojení s jinými vozy např. České televize, se kterou jsme spolupracovali třeba na Dnech dobré vůle na Velehradě.

Televize Noe sídlí v Ostravě. Pokud by nás prázdninové putování zavedlo až sem, je možné se s menší skupinkou zájemců podívat přímo do televize?
Určitě, jste u nás vítáni! Jsme tu přece pro vás. Můžete nás ale také potkat na řadě našich prázdninových výjezdů na různé festivaly, konference a podobně. Kdekoli nás potkáte, neváhejte se přijít podívat.
Pr/Qr:1927/0
Zbývá do:


Kalendář
Kontakt na redakci: redakce@tarsicius.cz, tel: 480 023 407, 775 598 604 © 2005-2024 Tarsicius - zapsaný spolek